Renault Megane RS Trophy EDC

            Rád by som sa touto recenziou s vami podelil o skúsenosti s najostrejšou verziou nového Renaultu Megane RS 4.generácie. S autom som mal možnosť precestovať približne 1200km po našich cestách. Prvých pár dni ešte v slnečnom počasí okolo 20°C, no vyskúšal som si aj typicky jesenné sychravé počasie s teplotami tesne nad 0°C. Túto recenziu by som rád rozdelil do niekoľkých bodov, ktoré si myslím, že sú pre kategóriu „HOTHATCH“ najdôležitejšie J.

1)    Jedinečný dizajn

            Viem, že dizajn je naozaj subjektívna vec a každý sa pozeráme na svet inak, no myslím, že s väčšinou sa zhodnem, Megane RS je dizajnovo naozaj odlišný až nezameniteľný. Rozšírené blatníky, veľké náduchy v prednom nárazníku, výduchy v predných blatníkoch, mohutný zadný difúzor, výfuk v strede a 19 palcové kolesá robia Megane RS dokonale športovým a hneď je na prvý pohľad vidieť, že sa jedná o seriózny stroj. Dizajn v tomto prípade dopĺňala krásna oranžová farba dokonale vystihujúca správny „HOTHATCH“, ktorý má byť divoký a musí z neho sršať to „HOT“.

Samotnú verziu TROPHY rozoznáte žiaľ veľmi ťažko, v podstate výhľadovo je rozdiel len v diskoch a v nápise TROPHY na prednom nárazníku. Zvolená kombinácia farby a jednotlivých doplnkov pútala naozaj veľa pozornosti na cestách a aj v zamračenom dni doslova vyčarila úsmev na tvári mne aj každému v okolí. :)

2)    Interiér

            Po otvorení dverí sa ozve tlkot srdca a ukáže sa teatrálna animácia na palubnej doske.

Možno trochu prehnané, no imponuje mi odlišnosť v tomto smere a aj takýto detail robí toto auto špeciálnym. To, že sa jedná o špeciálnu edíciu Meganu taktiež pripomínajú logá Renault Sport (R.S.) nachádzajúce sa na volante, sedačke, bočnom prahu či palubnej doske. 

Na to, aby sme mali auto dokonale pod kontrolou, potrebujeme dobré športové sedačky a rovnako kvalitný športový volant. Volant na Megane má moderný športový dizajn, vrchná a spodná časť je prešitá alcantarou hore s červeným pásikom označujúcim stred, naopak centrálna časť v miestach úchopu je v perforovanej koži. Osobne mám túto kombináciu najradšej, volant sa dobre drží a súčasne vyzerá športovo aj elegantne.

            Kráľovský trón v tomto modeli tvoria príplatkové sedačky Recaro čalúnené v alcantare. Závodný škrupinový dizajn v kombinácií alcantara + červené prešívanie vyzerá naozaj ohurujúco a vzhľadovo sú absolútne bez výhrad. Žiaľ aj napriek úžasnému vzhľadu sú pre mňa sedačky sklamaním.  Výrobca sa pravdepodobne rozhodol  spraviť sedačky univerzálnejšie dôsledkom čoho je bočné vedenie pre mňa nedostatočné. Najmä spodná časť je príliš široká a tým pádom som nemal dokonale zafixované nohy ako v pravej škrupine. Sedačky sú však pohodlné a aj po 400 km bez zastávky človek vystúpil z auta úplne uvoľnene.  No priplácať si nie malé peniaze za športové sedačky, ktorých bočné vedenie je naozaj veľmi podobné sériovému, sa z môjho uhla pohľadu neoplatí. Ušetrené peniaze by som radšej využil na výlety a pravidelné dopĺňanie tekutín :D

3)    Precízny podvozok a výkonné brzdy

            Keď má auto dobre zatáčať, kvalitne vyladený podvozok a priľnavé pneumatiky sú základ. Megane RS nikdy nebol ospevovaný kvôli výkonnému motoru, peknému vzhľadu či výbave, ale práve kvôli výborne naladenému podvozku. Verzia TROPHY má v štandarde podvozok CUP, ktorý zahŕňa o 25% tuhšie tlmiče, 30% tvrdšie pružiny a o 10% tuhšie stabilizátory v porovnaní s podvozkom v základnej verzii SPORT. Musím uznať, že tento podvozok je už na naše rozbité cesty seriózne tvrdý a keď máte na ceste s výmoľmi niečo nastaviť na dotykovej obrazovke, rovno sa nato radšej vykašlite :D  Srdciari ako ja túto tuhosť určite akceptujú, ale pre kávičkárov, ktorí sa potrebujú pohodlne dostať do svojej obľúbenej kaviarne, to rozhodne nebude.

Vykúpenie dôjde na kľukatých úsekoch, kde naopak tento podvozok funguje bravúrne a okamžite zabudnete na poskakovanie na „panelkách“ a cestách plných výmoľov. Auto sa absolútne nenakláňa a spolu so systémom 4CONTROL (natáčanie zadných kolies) hltá jednu zákrutu za druhou. Viackrát som sa pristihol ako v aute hovorím nahlas „ čo ti šibe, to ako zatáča / mení smer“.

Spomínaný 4CONTROL je často diskutovanou vecou pri Megane RS a určite ste počuli názory, že je moc zbrklý, nepredvídateľný a dokonca robí auto nebezpečným. Ja osobne s týmto názorom absolútne nesúhlasím! Áno, treba upraviť štýl jazdy a zvyknúť si na minimalistickú prácu s volantom, no keď sa Vám podarí zahriať úžasne široké pneumatiky v rozmere 245/35R19, auto začne tak hltať 180° „vracáky“ a „esíčka“, že vám z toho doslova ostane rozum stáť.

Na to, aby sa prejazd zákrutou podaril, je nutné si pred ňou samozrejme dobrzdiť. Na zastavenie využíva „orandžína“ 4 piestikové strmene Brembo s červeným náterom spolu so špeciálnymi 355mm bi-metalovými kotúčmi, ktoré sú ľahšie a účinnejšie. Treba uznať, že výkon motora dokáže tento brzdový systém skrotiť okamžite a preťaženie, ktoré auto na brzdách vyvinie určite ocenia najmä vaši spolujazdci :D.  Čo je však naozaj otravné, že pri hocijakom jazdnom režime auto pri plnej brzde začne blikať výstražnými smerovkami. Preto keď jazdíte svižne a chcete využívať potenciál vašich bŕzd, pre tých ktorí idú za vami na ceste či okruhu vyzeráte ako zmätený blb :D

4)    Zladenie motora s prevodovkou

Verzia TROPHY má 300 koní a vo verzií s EDC 420 Nm, čo je oproti základnej verzií Sport o 20 koní a 30 Nm viac. Nábeh výkonu v porovnaní s verziou SPORT je surovejší a pri akcelerácií v kombinácií so samosvorným diferenciálom Torsen vás na nie ideálnom asfalte vyslovene núti poriadne držať volant, aby ste udržali auto pod kontrolou (hlavne na 2. prevodovom stupni). Preto určite odporúčam vodičom, čo sedia resp. ležia v aute ako na plážovom lehátku a držia volant na supermana, nech si takéto auto radšej nekupujú :D. Celkovo má motor hlavne silné stredné pásmo otáčok od 3000 do 5500, kde je záťah naozaj výrazný, vo vyšších otáčkach už ťah pomaly oslabne a tlačiť motor až do červeného nemá veľký význam. Nové turbo vo verzií TROPHY poskytuje nie len väčší výkon, ale aj drobnú „turbo dieru“, ak necháte klesnúť otáčky príliš nízko.

Na to, aby sa tak nestalo, je tu prevodovka EDC, ktorá funguje bravúrne, a určite patrí k špičke na automobilovom trhu a súčasne k jednej z najsilnejších zbraní Meganu RS. Osobne ma táto prevodovka naozaj prekvapila a počas celej doby som naozaj nenašiel jediné krivé slovo, ktoré by som jej mal vyčítať.

V režime NEUTRAL využíva prevodovka hlavne nižšie otáčky tak, aby bol motor čo najúspornejší a súčasne radí veľmi plynulo, aby bola jazda bez najmenších trhaní.

V režime „SPORT už motor nenecháva padať zbytočne do nízkych otáčok tak, aby bol vždy pripravený na prípadnú akceleráciu, súčasne brilantne podraďuje pri dobrzdení kľudne aj o 4 stupne. Rovnako ako jedna z mála prevodoviek pri športovejšej jazde ak pustíte plyn pri prejazde napr. „esíčkami“ táto prevodovka nepreradí na vyšší stupeň, ale počká, nechá motor roztočený a ak po cca 3 sekundách nedôjde k akcelerácií, až potom hodí vyšší prevod, keďže vidí, že už nechcete akcelerovať.

V režime „RACE“ už bolo radenie vcelku surové, a každé preradenie vyššie sprevádzal aj menší kopanec, súčasne motor využíval naozaj len vyššie otáčky aby bol neustále roztočený a pripravený prudko akcelerovať. Ja osobne som jazdil prevodovku v režime Neutral dokedy nebolo auto plne zohriate a potom celý čas v režime „SPORT“, keďže práve to naladenie mi na rýchlejšie prejazdy okreskami vyhovovalo úplne najviac :)

5)    Športový zvuk

            K poriadnemu HOTHATCH patrí určite aj poriadny zvukový prejav. Ja osobne nie som úplný fanúšik zvukov turbomotorov, ale naopak som skôr stará škola (atmosférický motor a vysoké otáčky :D  Preto ani v tomto prípade o úplne úžasnom zvuku nemôžem hovoriť, ale verzia TROPHY EDC sa mi aj po tejto stránke dostala pod kožu.

Spredu je pekne počuť pri rastúcich otáčkach, ako motor cez turbo tlačí vzduch do hlavy valcov, na druhej strane vzadu sa o zvukový prejav stará nový klapkový výfuk špeciálne určený pre verziu TROPHY.

Klapka v režime NEUTRAL“ je zavretá a motor je relatívne tichý a ak nechcete byť zbytočne hlučný, je to správna voľba. Keďže som si chcel Megane vychutnať naplno, jazdil som s výfukom v režime „RACE“, kde je klapka plne otvorená. Zvukový prejav je zrazu mohutnejší, hlasnejší a hlavne to, ako sa výfuk doslova „rozstrieľa“ po dobrom zahriati je až neuveriteľné. Pri pustení plynu sa okamžite ozve niekoľko bublaní vo výfuku v rôznej intenzite. Čo je ešte lepšie pri prevodovke EDC sa bublanie prejavuje aj pri podraďovaní (pri manuále nie), taktiež hlasná strela do výfuku sprevádza aj preradenie na vyšší prevodový stupeň. Aj vďaka tomu je dobrzdenie do dediny a následne akcelerácia z nej vždy úsmevným zážitkom J

6)    Záverečné hodnotenie

            S Meganom RS Trophy som najazdil cca 1200km a užil som si každý jeden. Auto mi naozaj prirástlo k srdcu. Viem, že nie je dokonalé ale v podstate nebola na ňom žiadna vec, ktorú by som nazval neakceptovateľnou. Pri prejazde rozbitými cestami vám úsmev trošku zmizne ale pri prvom prejazde zákrutou sa úsmev opäť dostaví a bude tam dokedy nezhasnete motor. Čo sa týka prevodovky, z môjho pohľadu naozaj dvojspojkový automat EDC nemá žiadne negatíva. V prípade bežného presúvania dodá isté pohodlie, naopak pri ostrej jazde radí rýchlo a okamžite. Keď mi chýbal kontakt s autom, využíval som pádla pod volantom, kde si človek užíva rýchle preradenia sprevádzajúce zvukovými prejavmi z klapkového výfuku.

Zo všetkých negatív, ktoré som uviedol nižšie ma asi najviac mrzela malá nádrž. Ak si budete chcieť jazdu naozaj užívať, budete celý čas jazdiť v športovom režime, vychutnávať si podraďovanie a plieskanie do výfuku spolu s nekompromisnými výjazdmi zo zákrut, frekventované trávenie času na čerpacích staniciach vás neminie.

  • +        Brilantná prevodovka EDC
  • +        Klapkový výfuk dodávajúci športový zvuk
  • +        Dostatočne výkonný motor
  • +        Výborne fungujúci podvozok v zákrutách
  • +        Predimenzovaný brzdový systém s výborne odladeným ABS
  • +        Možnosť personalizovaného jazdného režimu

  • -        Priemerná spotreba 12 litrov /100km = Malá nádrž 49litrov
  • -        Sedadlá Recaro nemajú dostatočné bočné vedenie
  • -        Ovládanie panelu klimatizácie na dotykovej obrazovke
  • -        Relatívne silné impulzy do volantu pri akcelerácií na nekvalitnom asfalte
  • -        Blikanie výstražnými smerovkami pri prudkom brzdení vo všetkých režimoch
  • -        Pádla na radenie pod volantom by mohli byť dlhšie

Comments (0)

Product added to wishlist
Product added to compare.

iqitcookielaw - module, put here your own cookie law text