Viac ako 50 koní bez otvárania vnútra  motora či turba? Čo to obnáša a prípadne ako dlho to vydrzí (skúste si tipnúť odkiaľ to viem :) )

Tento krátky seriál by som chcel venovať stavbe motora do mojej E36, s ktorou jazdím slalomové súťaže a chcel by som  s ňou vyskúšať šťastie aj na okruhu. Predtým, ako začnem popisovať stavbu terajšieho motora, krátko by som priblížil život, teóriu úprav a  zadymený koniec jeho predchodcu.

Prečo upravovať motor? Je to potrebné?

BMW E36 je auto, ktoré podľa mňa v ničom nevyniká z pohľadu športovej jazdy. Má  však vo všetkých smeroch relatívne slušný potenciál.  V môjho pohľadu sa budeme baviť o verzií 328i, ktorú už zopár rokov vlastním. Kde zaostáva, ak sa nebavíme o verzií M3, je výkon motora. Na váhu auta (1300-1450kg, podľa stupňa odľahčenia) nie je výkon 193hp veľmi oslnivý.  Navyše ho auto dosahuje iba pri 5300 otáčkach.  Áno, je to hodnota, pri ktorej sa ani nezapína VTEC u japonských konkurentov.

Tunenie m52b28 má (bavíme sa o atmosférickej forme tuningu)  relatívne slušný potenciál. Bez otvárania motora, tzv. bolt-on úpravami, z neho vieme dostať zhruba 1/4 výkonu navyše, čo si myslím nie je zlý výsledok.  Cieľom mojich úprav bolo posunúť výkon čo najvyššie, skrátiť stály prevod a vyhnať dynamiku vozidla vďaka tejto kombinácií čo najvyššie. S  touto   konfiguráciou motora sa mi podarilo vyhrať slalomový seriál SlalomShow v roku 2016 v kategórií A4 a skončiť tesne tretí v seriáli Československý autoslalom. O tomto  motore si povieme inokedy. Zatiaľ dodám len čísla:

7450 otáčok, 247hp, 1,5 roka závodov a tréningov a 1 totálna deštrukcia na koniec :D

Posledných niekoľko sekúnd tohto motora sa podarilo zachytiť na videu ... česť jeho pamiatke ... ale o tom až neskôr.

Čo sa oplatí upravovať na motore?

V nasledujúcich článkoch by som chcel popísať úpravy motora, ktorými sa dá dostať na spomínanú métu okolo 250 koní, čo predstavuje nárast výkonu o zhruba 25 percent.  Celkovo sa jedná o klasický atmosférický tuning:

  • ·         Sacie potrubie
  • ·         Väčšia škrtiaca klapka
  • ·         Výfukové zvody
  • ·         Odľahčenie zotrvačníka
  • ·         Ostrejšie vačky
  • ·         Skrátenie finálneho prevodu
  • ·         Úprava riadiacej jednotky

Takisto podstatnou častou je vyladenie úprav v spolupráci s riadiacou jednotkou. Krok po kroku plánujem rozobrať, kde sa dá získať z úpravy softwaru najviac .  Vidíme sa pri ďalšom dieli :)