Ideme rozobrať prvú úpravu známu takmer každému, kto sa aspoň trošku zaoberal týmito motormi.  Inak povedané ideme posúvať výkon do vyšších otáčok (zbohom dízlových 5300rpm). V minulom článku sme si vypísali potrebné úpravy motora M52B28 ktorými sa vieme priblížiť hranici 250 koní. V tomto článku začneme asi najbežnejšou úpravou. 

Obrázok 1 Sanie M52, zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2205582-S52-m52-intake-manifold-and-fuel-rail

Obrázok 1 Saniie M52, zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2205582-S52-m52-intake-manifold-and-fuel-rail

Veľkou výhodou starých baworákov je to, že sú ako lego. Vačka z E46ky, zotrvačník z E30ky, výfukové zvody z m3ky, sacie potrubie z 325ky, brzdy z 330d E46ky, domček olejového filtra a chladič a oleja z E46ky M3ky ..... Je toho jednoducho strašne veľa, čo sa dá na E36ku 328mičku namontovať z iných modelov. V strede tohto zoznamu som vymenoval vec, ktorú považujem za základnú úpravu = sacie potrubie z motoru m50b25.

Obrázok 2 Sanie M50 zdroj: https://www.gumtree.com/p/car-replacement-parts/bmw-e36-m50-manifold-/1223696431

Obrázok 2 Sanie M50 zdroj: https://www.gumtree.com/p/car-replacement-parts/bmw-e36-m50-manifold-/1223696431

Prečo M50kové sacie potrubie?

 

Obrázok 3 Porovnanie sanii voči sebe zdroj: gag-racing.sk

Obrázok 3 Porovnanie sanii voči sebe zdroj: gag-racing.sk

Optický rozdiel sacieho potrubia z M50ky voči M52kovému je viditeľný aj zo vzájomného porovnania. Sací trakt u M52 je úzky a dlhý, čo práve spôsobuje silnejší spodok motora, ale slabší vrch. V aute potom vodič má pocit, že motor s narastajúcimi otáčkami ľudovo povedané vädne.

 Motor má však relatívne veľký objem, takže nejaké tie straty sú povolené, prípadne sa dajú krásne poriešiť ostatnými úpravami (software, výfuk). 

Sanie z M50ky má naopak sací trakt kratší a širší, čo bystrejšiemu čitateľovi napovie čo môže očakávať. Správne, vyšší výkon vo otáčkach a naopak slabší spodok. V tomto prípade to znamená nárast krútiaceho momentu medzi 2500-4500 otáčok za minútu. Naopak  medzi 4500-6500 otáčok krútiaci moment v porovnaní so sacím potrubím dochádza k úbytku krútiaceho momentu .

Je inštalácia úplne plug and play?

Nie. Jednoduchá odpoveď, že áno? Treba vyriešiť nasledovné problémy:

  • Tesnenie na M50 saní je na strane sania pri škrtiacej klapke, u M52 je na strane klapky 
  • Čidlo teploty nasávaného vzduchu nie je kam umiestniť
  • Palivovú rampu nie je možné uchytiť na sanie (diery sú na iných miestach)
  • Voľnobežný ventil nemá otvor v saní ako pri M52kovom saní
  • Odvetranie motora nemá otvor v saní ako pri M52 kovom saní
  • Olejovú mierku nie je kam uchytiť ako pri M52 kovom saní

Je toho na Vás veľa? Ak potrebuje nainštalovať M50kové sanie, s kľudom nás môžete kontaktovať :)

O akom náraste výkonu sa bavíme?

Obrázok 4 Dyno zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?544874-Official-M50-Manifold-Swap-Thread

Obrázok 4 Dyno zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?544874-Official-M50-Manifold-Swap-Thread

Celkovo sa dá očakávať nárast výkonu cca 20 koní na kolách. Tieto údaje sú z americkej firmy eurosport . Okrem celkového nárastu výkonu v hornom spektre, však padne krútiaci moment v strednom pásme.  Pripomínam, že na danom obrázku je výmena sacieho potrubia doplnená aj úpravou riadiacej jednotky.

Ako maximalizovať úžitok z tejto úpravy

Položme si dve otázky ktoré často trápia petrol headov po tejto úprave

1. musím sa naozaj vzdať krútiaku v strednom pásme?

2. načo posúvať výkon vyššie keď obmedzovač je relatívne nízky?

Odpovede čakajte už čoskoro  v ďalšom dieli tohto seriálu :)