Výfuk na aute s atmosférickým motorom by sme mohli vo všeobecnosti rozdeliť do troch častí. V poradí v akom sa plynu posúvajú zo spaľovacej komory až do atmosféry to sú:

  1. Výfukové zvody  
  2. Stredový diel (často okrem tlmičov obsahujúci katalyzátory)
  3.  Koncový diel

Na výkon motora na každom atmosféricky plnenom motore majú najväčší vplyv na práve zvody. Napríklad u M3ky sú sériové zvody takmer dokonalé - u 328mičky môžeme povedať, že každá náhrada je lepšia ako séria.

Aké typy zvodov poznáme?

Ak upustíme od materiálu (liatina, nerez, titán - ok, toto sa týka len tých najsolventnejších jedincov) vieme zjednodušene zvody rozdeliť na dva typy:

  • SHORTTUBE
  • LONGTUBE

Rozdiel je medzi vzdialenosťou od hlavy motora do kolektoru kam sa zbiehajú výfukové vetvy. Zjednodušene vieme z hľadiska výkonu povedať nasledovné:

  • shorttube zvody - primárne poskytnú nárast výkonu a krútiaceho momentu v strednom pásme otáčok
  • longtube zvody - posúvajú krútiaci moment a výkon do vyšších otáčok

Čo sériové zvody?

Obrázok 1 Sériové zvody vs. HIOP shorty zvody zdroj: GaG racing

Už na priloženej foto vidíme, že sériové zvody nemajú asi žiadne výhody (jedná sa o zvody hore) Materiál liatina, každá vetva inej dĺžky, extrémne krátka vzdialenosť od hlavy valcov po kolektor kam sa zbiehajú vetvy.  Pozrieme sa na niekoľko náhrad ktoré, sa dajú zakúpiť na trhu, alebo s nimi mám osobnú skúsenosť. Z ekonomických dôvodov preskakujeme rôzne titánové kreácie, high-end značky či nebodaj individuálne vyrábané kúsky. Rozdelil som ich na 3 kategórie v cenovej hladine do 500€

Zvody z európskej verzie M3, motorov S50b30 či S50b32

Obrázok 1 Zvody S50B32 zdroj: GaG racing

Obrázok 2 Zvody S50B32 zdroj: GaG racing

Z môjho pohľadu to najlepšie čo sa dá zohnať, žiaľ aj najdrahšie hľadanie je dosť náročné (moje sú zo Sardínie :D). Longtube dizajn - sú neskutočne veľké oproti sériovým, veľmi ľahké na svoju hmotnosť (cca 5 kíl). Inžinieri sa naozaj vyhrali s dĺžkou výfukových vetiev, čo oceníte hlavne pri inštalácií (ja som ich zatiaľ vždy montoval alebo demontoval na odmontovanú hlavu valcov aby som ušetril svoje psychické a fyzické zdravie.)

Shortube zvody rôznych značiek

Zvody tohto typu konkrétne značky HIOP (už sa nevyrábajú) som mal na aute skoro 3 roky - sú na foto jedna dole.  Krásne navrátili vozidlu všetkou stratený krútiaci moment ktorý odišiel po inštalácií M50kového sania. Takisto je vidieť, že voči sériovým zvodom je vzdialenosť vetiev od kolektora takmer rovnaká a stále dlhšia ako na sériových zvodoch, čiže nárast výkonu môžeme očakávať v celom spektre.

Máme za sebou dve úpravy aký je nárast výkonu?

Je nárast výkonu citeľný? Ako sa prejaví na zrýchlení?  Ako referenciu si dovolím použiť záznam zrýchlenia sériového vozidla zo 100 na 180 kmh.

Voči vozidlu v sériovom stave postavíme auto kde už bola vykonaná úprava sacieho potrubia (viď kapitola 1) a výfukových zvodov (bod 2) a vzduchový filter KN (odkaz mame ho na stránke) v originálnom airboxe.

Z videa je vidieť, že čas potrebný na zrýchlenie klesol z 16 na 12 sekúnd čiže sme ušetrili úctihodné  4 sekundy!  Skončili sme? Vôbec ešte mám nejaké to eso v rukáve v ďalšej kategórií si povieme niečo o úprave softwaru, ostrých vačkách a iných úpravách.