Väčšia škrtiaca klapka (po anglicky BBTB - big bore throttle body)

Prečo sa zaoberať nejakou úpravou škrtiacej klapky? Takáto úprava má dva aspekty:

  • 1.       Zlepšenie reakcie na plyn
  • 2.       Zvýšenie výkonu

Sériová klapka má pri motore M52B28 vnútorný priemer 64mm. Úpravou sa dá klapka rozšíriť na 68-69 milimetrov.

zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1721685-Big-Bore-Throttle-Body-(BBTB)-Comparison-Stock-vs-Dinan-vs-Riot-Racing-w-Pics!!

Poďme si spolu prejsť priemermi sacieho traktu na motore M52b28.

·         Priemer váhy vzduchu: 75mm

·         Priemer kolena medzi váhou vzduchu a škrtiacou klapkou: 75mm

·         Priemer vstupu na sacom potrubí: 70mm

Hádajte kde je teda najužší bod celého sacieho traktu? Správne, jedná sa o 64 milimetrový vnútorný priemer škrtiacej klapky.  

Lepšia reakcia na plyn?

Prečo zlepšuje väčšia škrtiaca klapka reakciu na plynový pedál? Vysvetlenie je jednoduché  :

Na každý milimeter stlačenia plynového pedála,  pri väčšej škrtiacej klapke prejde do motora viacej vzduchu.

Tým pádom po rovnakom stlačení pedálu pri zväčšenej klapke "vyletia" otáčky do vyšších hodnôt.

Výkonový nárast pri väčšej škrtiacej klapke?

Výkonový nárast je výraznejší pri viacej modifikovanom motore. Pomôžem si jedným grafom z amerického fóra. Motor S52b32, teda 3,2 litrová m50ka s ostrejšími vačkami a upraveným výfukom. Nárast výkonu na kolesách bol pri prechode z 64mm klapky na 75mm klapku  veľmi  slušných 8 koní ! ( rozdiel medzi zelenou a modrou je iba v použití 75mm klapky)

Zdroj: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?454142-E36-M3-Dyno-Sheet-Library&p=23897412#post23897412

Pripomínam, že napríklad motor M54b30 v E46 330i má 230 koní, ale používa 80mm škrtiacu klapku.

Reakcia na plynový pedál s väčšou klapkou

Na nasledujúcom videu je vidieť ako sa vytáča motor s už nainštalovanou 68 milimetrovou škrtiacou klapkou.

Pre porovnanie som použil video nájdené na youtube kde do otáčok ide sériový motor.

Že to stále nie je nič moc? Ok, v porovnaní s utlmenými EURO 6 spĺňajúcimi modernými benzínmi je to super, ale množstvo áut je na tom ešte o poznanie lepšie. V ďalšom dielo posunieme reakciu na plynový pedál na ešte vyššiu úroveň a výkon motora rozhodne neznížime.